Activitatea transnațională de învățare din România
11 – 15 octombrie, 2018 –
“Atingeți viața, nu ecranul!”
În perioada 11 ocombrie – 15 octombrie 2018, la Colegiului Tehnic “Marcel Guguianu” din Zorleni, jud. Vaslui s-a desfăşurat activitatea transnaţională de învăţare din România, cu titlul: “Atingeți viața, nu ecranul!” din cadrul Proiectului: „Team Up & Reform Netizens: Outdoor Fantastic Fun”, acronimul TURN OFF, cu numărul de referinţă: 2017-1-PL01-KA219-038446_4, ce se derulează începând cu 1 septembrie 2017, până pe 31 august 2019, proiectul fiind finanțat de Comisia Europeană, prin Programul Erasmus+, în parteneriat cu următoarele școli:
– Liceum Ogolnoksztalcace im. Stefana Czarnieckiego–Polonia- coordonator proiect
– Collège Visitation La Berlière – Belgia
– Strenču novada vidusskola – Letonia
Pe parcursul celor cinci zile, liceul nostru a fost gazda unui număr de 19 elevi şi 5 profesori din ţările partenere, astfel: din Polonia 7 elevi şi 2 profesori, coordonatorul proiectului Patrycja Pipska însoţită de prof. Joanna Lojek; din Belgia 6 elevi şi 2 profesori, coodonator prof. Sabine Callens, însoţită de prof. Zineb El Ghouch; din Letonia 6 elevi şi 1 profesor, Dace Gaigala. Din România au participat 20 de elevi şi 13 profesori, elevii implicaţi – străini şi români- sunt locuitori din micile orașe și sate ale căror activități principale de petrecerea timpului liber sunt legate de excesul de utilizare a dispozitivelor tehnologice, sunt elevi care evită contactul personal cu colegii lor, sunt mai pasivi și au acces limitat la diferite instituții culturale.
Obiectivele activităţii transnaţionale de învăţare
– analiza activităților de până acum, planificarea și discutarea vizitei din Letonia;
– dezvoltarea competențelor interculturale, precum și a competențelor lingvistice și sociale;
– promovarea toleranței și a deschiderii în comunitatea locală și sensibilizarea elevilor cu privire la
necesitatea de a lucra sub formă de voluntariat în beneficiul comunității locale, în special a celor care au
nevoie;
– prezentarea activităților de timp liber din România;
– creșterea gradului de conștientizare a pericolelor asociate cu tehnologiile moderne (în special pentru viața
socială a tinerilor);
– dezvoltarea creativității prin artizanat.
Activităţile desfăşurate au fost conform programului activității transnaționale de învățare din România, cuprinse în formularul de aplicaţie al proiectului. Astfel că, joi 11 octombrie 2018, a avut loc deschiderea oficială, fiind onoraţi de prezenţa d-nei inspector şcolar general prof. Gabriela Plăcintă – ISJ Vaslui şi a d-nei ec. Denisane- Paula Hultoană, primar al Comunei Zorleni.
La prima activitate cu titlul: “Călătorie în lumea imaginației tale” s-au organizat ateliere de creaţie bazate pe echipe internaţionale, confecţionându-se obiecte handmade (felicitări prin tehnica quilling, împletituri din sfoară, confecţionare păpuşi tradiţionale, confecţionare bijuterii, desene Mandala, sticle artizanale). Următoarele activităţi s-au desfăşurat în Bârlad, respectiv a fost o vizită culturală la Muzeul Guguianu şi la Planetariu, apoi a avut loc o scurtă prezentare a oraşului Bârlad la Centrul de Informare Turistică, urmând jocuri de integrare şi socializare în Gradina Publică.
Activităţile din a doua zi a activităţii transnaţionale de învăţare- 12 octombrie 2018
Conform programului, în cea de-a doua zi, vineri 12 octombrie 2018, activitatea s-a desfăşurat în paralel pentru elevi şi profesori, elevii participând la o activitate de voluntariat, la grădinița locală din Zorleni, apoi la un spectacol de dans și muzică tradițională la Centrul Cultural din Zorleni, cu titlul “Culorile prietenie” – unde fiecare ţară a prezentat câte un dans tradiţional, învăţându-i şi pe ceilalţi parteneri.
În cadrul Centrului de Documentare și Informare ”Ion Murgeanu” a fost organizat Simpozionul Internaţional “ Generaţia touch- screen şi viaţa socială”, profesorii străini și români susţinând lucrări în plen pe această temă. La acest simpozion am fost onoraţi de prezenţa domnului director al Casei Corpului Didactic Vaslui – prof. Cristinel Popa, d-nei insp. prof. Daniela Lefter şi d-nei insp. Prof. Monica Mocanu – ISJ Vaslui, d-nei director adj. prof. Mariana Muntenaşu – Şcoala Gimnazială “V. Pârvan”Bârlad, doamnei prof. Valentina Lupu – Preşedinte ABR- Filiala Vaslui, a d-nei ing. Liliana Grama- CJRAE Vaslui, şi nu în ultimul rând ne-am bucurat de prezența colegilor din diferite şcoli din Zorleni, Bârlad şi Iveşti.
În după- amiaza zilei de vineri s-au desfășurat jocuri de echipă în aer liber, în curtea liceului, “Vânătoarea de comori” şi jocuri de echipă în sala de sport, activitatea încheindu-se cu o seară românească tradiţională, oaspeții fiind răsfățați cu mâncărurile noastre tradiţionale- sărmăluțe, brânză, grătar, cozonac și poale-n brâu scoase din cuptor.
3. Activităţile din a treia şi a patra zi a activităţii transnaţionale de învăţare – 13- 14 octombrie 2018
Vizita de studiu la Bicaz – Haşmaş a fost organizată în zilele de sâmbătă şi duminică, respective 13 şi 14 octombrie 2018, elevii au surprins, pe parcursul celor două zile, cele mai frumoase imagini, reprezentative, aşa cum au perceput ei România. Fotografiile realizate au făcut obiectul unui Concurs de fotografie “Aceasta este România pentru mine”, care s-a desfăşurat în ultima zi a reuniunii. De asemenea s-au implicat în identificarea unui traseu de orientare turistică de dificultate redusă, parcurs de la Complex Ancora până la Lacului Izvorul Muntelui din Bicaz, unde s-au bucurat de o plimbare cu vaporul. La pensiune s-a organizat o seară cu surprize, cu tombolă, concurs de dans, karaoke şi foc de tabără. Au mai fost atinse câteva obiective turistice şi anume: Piatra- Neamţ (plimbare cu telegondola), vizitarea Cheilor Bicazului, Lacului Roşu, Mănăstirii Bistriţa, Barajului Bicaz.
Activităţile din a cincea zi a activităţii transnaţionale de învăţare- 15 octombrie 2018
În ultima zi a reuniunii s-au desfăşurat următoarele activităţi: atelier de lucru la laboratorul de informatică, unde elevii, împărţiţi în echipe internaţionale au realizat prezentări Power Point cu fotografiile şi informaţiile acumulate din timpul vizitei de studiu. De asemenea s-a desfăşurat concursul “Aceasta este România pentru mine!”, unde au fost apreciate toate fotografiile realizate de elevi şi premiate cele selectate de juriul format din elevi din fiecare ţară. Întâlnirea de proiect cu coordonatorii fiecărei ţări partenere a avut loc în paralel cu activităţile elevilor şi a avut drept scop discutarea următoarei activităţi transnaţionale de învăţare din Letonia.
S-a prezentat Ghidului de utilizare în siguranţă a Internetului , iar la finalul activităţilor s-a aplicat un chestionar de feed-back pentru evaluarea activității şi s-au desprins concluziile.
După înmânarea certificatelor de participare, fiecare coordonator partener în proiect şi-a exprimat impresiile pozitive, de apreciere, pentru buna organizare a acţiunii, pentru atmosfera de lucru care a fost o îmbinare între creativ – plăcut – util, au adresat mulţumiri şi aprecieri pentru ospitaliatatea, comportamentul şi atitudinea elevilor şi a părinţilor care i- au găzduit.
Activitatea a fost esențială pentru însumarea activităților proiectului până în prezent și pentru discutarea vizitei în Letonia. Acesta a fost al treilea pas pentru a arăta elevilor activități alternative de petrecerea timpului liber: dans, artizanat, contact cu natura.
Echipa de proiect are sentimentul de împlinire, rezultatele fiind pe măsura aşteptărilor, astfel că în urma mix-ului artizanat – dans – contact cu natura, am obţinut următoarele rezultate: o expoziţie cu produse handmade de la cele şase ateliere de creaţie (quilling, împletituri din sfoară, păpuşi tradiţionale, desene Mandala, bijuterii şi sticle artizanale ), o expoziţie de fotografie, un concurs pentru cea mai frumoasă fotografie, un draft al Ghidul de utilizare în siguranţă a Internetului, un spectacol multicultural de dansuri tradiţionale, prezentările Power Point ale tuturor echipelor din proiect cu imagini din România. De asemenea ca efecte ale activităţilor desfăşurate putem spune că elevii au devenit mai încrezători să vorbească în limba engleză și să lege prietenii noi printre colegii lor parteneri, devenind mai toleranți și mai deschiși față de culturile diferite; şi-au îmbunătățit competențele legate de munca manuală; au învățat dansuri tradiționale românești; şi-au sporit cunoștințele despre România, în special despre cultura și obiceiurile noastre.
Momentul cel mai emoţionant a fost cel legat de plecarea lor, atunci când elevii şi-au condus prietenii la autocar (deja au fost legate prietenii), despărţindu-se cu greu.
Succesul acestei acţiuni s-a datorat programului bine stabilit, determinat, în concordaţă cu obiectivele propuse, dar atmosferă primitoare și căldura oamenilor, generozitatea, bucuria, deschiderea gazdelor din Romania si a oaspetilor din Polonia, Belgia si Letonia şi-au pus amprenta pe întreaga activitate, creând experiențe și amintiri de neuitat.
Echipa de proiect